sanneinnepal.reismee.nl

De reis

Eindelijk we zijn op onze bestemming voor de komende week!!

Zondag 5-11-2017

Na 11 uur op Mumbai te hebben gezeten hadden we het wel een beetje gehad, maar moesten nog 2,5 uur naar Kathmandu vliegen. Eenmaal in Kathmandu ging het allemaal heel snel. Ons visum aanvragen, visum goedkeuring, langs de douane zonder metalendetector, backpack zoeken en als laatste onze taxichauffeur zoeken tussen alle bordjes met namen. Gelukkig hadden we deze snel gevonden. Toen we bij de taxi aankwamen legde hij onze tassen achterin de taxi. Wij hadden ze zelf gedragen en gingen de taxi in. Na nog maar een uur in Kathmandu te zijn werden we al opgelicht. We moesten de jongen betalen die ons met het bordje kwam ophalen. Dit was blijkbaar niet onze taxichauffeur. Hij wou van ons allemaal 5 euro hebben. 5 euro staat gelijk aan 585 Rupi. Dit is heel veel geld in Nepal. Wij als net nieuw in het land en niks wetende gaven het hem maar gewoon. Later hadden we pas door dat het eigenlijk echt niet klopte.

De taxirit naar ons hotel was al fenomenaal. Veel getoeter, er leken geen verkeersregels, geen lijnen op de weg, honden op straat, koeien op straat en wat ik vooral apart vond om te zien was dat ze met z’n vieren op 1 motor zaten zonder helm. We hebben veel gezien in deze 10 minuten zoals: het paleis van de oude koning wat nu trouwens een museum is, vrouwen met manden op hun hoofden en overal toeterende auto’s en motoren. De wegen in Kathmandu zijn heel slecht en overal vliegen stofwolken rond.

Ons appartement lag in de wijk Tamal. Dit is het toeristische gedeelde van Kathmandu. We kwamen hier ongeveer rond 5 uur aan. We hebben ons even opgefrist en zijn toen het centrum ingegaan op zoek naar eten en een bank om geld te pinnen. Het centrum hadden we snel gevonden, maar een bank of een pinautomaat was toch wel moeilijk. Toen we eenmaal een bank hadden gevonden bleken onze Rabobank pinpassen het er niet te doen…. Onze creditcard deed het gelukkig wel!

Nadat we geld hadden begonnen we toch wel honger te krijgen. Ik heb een boekje gekocht met allemaal leuke weetjes en tips voorin Nepal. Zo ook voor restaurantjes. Dit kwam heel mooi uit omdat, alle restaurantjes die we zagen er nou niet heel erg goed uitzagen. In mijn boekje stond een mooi restaurantje. Het heette restaurant Rooftop. De naam trok ons al gelijk en zoals de naam ook zegt lag het restaurantje op een dak. We hebben hier Nepalees gegeten. Kip met rijst, groente en een groentecurry.

Na het avondeten zijn we opzoek gegaan naar wat te eten voor de volgende ochtend en voor de busreis die we de dag daarna moesten gaan maken. We hebben lekkere broodjes gehaald, chips en genoeg water. Water kunnen we hier namelijk niet uit de kraan drinken. Hierna zijn we naar ons appartement gegaan en ben ik gelijk in slaap gevallen!

Maandag 06-11-2017

De wekker ging vanochtend al lekker vroeg af, oftewel al om 05:00. Na 2 dagen reizen en weinig slaap was dit nog best moeilijk. We zouden om 06:10 gaan lopen richting de bus met een man van het hotel. Onze bus vertrok om 06:30 officieel. Na een wandeling van 20 minuten kwamen we bij een hele lange rij van bussen aan. Ik denk wel meer dan 30. Er stonden veel mensen en ja hoor, onze bus stond helemaal vooral. Met al onze backpack op onze rug, rugzak op onze buik en broodjes en drinken in onze handen liepen we al maneuvrerend tussen alle mensen door naar de voorste bus. We hadden voor Nepalese begrippen een luxe bus. We hadden goede stoelen en zelfs airco. Het was wel een oude bus, maar hij reed en daar ging het om.

Onderweg zijn we 3 keer gestopt in een 9,5 uur durende reis. Onderweg hebben we heel veel gezien. De armoede hier is groot, maar het ziet er heel mooi uit. Het verbaasd mij ook hoe schoon het hier is. Je ziet bijna geen vuilnis op de grond liggen. In Nederland vindt ik dit veel erger.

De buschauffeur had het tempo er goed inzitten. Het is hier blijkbaar heel normaal om gewoon in bochten in de bergen in te halen. Wij hielden steeds ons hart vast, maar hij ging goed toeterend voorbij verschillende vrachtwagens. Het was dan ook niet gek dat we onderweg wel 4 ongelukken hebben gezien. Één vrachtwagen lag in de greppel op zijn zij, 2 vrachtwagens waren tegen elkaar aangereden op het midden van de weg, 1 tegen de vangrails aan maar er gelukkig niet doorheen anders lag die in het rafijn en het laatste ongeluk was dat een vrachtwagen op zijn zijkant tegen een betonnen blok aan de zijkant van de weg lag. Wij zijn gelukkig veilig aangekomen in Pokhara. Onderweg hebben we wel een baviaan op de weg gezien, heel veel koeien waar we dan omheen reden omdat ze hier heilig zijn, vrouwen met manden met fruit, groente en bladeren op hun hoofd (zie bijlage voor foto). Halverwege de reis hoorde we opeens een kip. We keken omlaag en blijkbaar zat in de doos die naast ons in het gangpad stond een kip. Het was een hele lieve en rustige kip.

Wat ik moeilijk vond om te zien tijdens op de reis naar Pokhara was dat de smok hier toch wel goed zichtbaar is. Overal ligt een laagje stof op en de bergen kun je niet altijd goed zien. Zelfs op alle blaadjes ligt een laagje stof. Alle blaadjes zijn dus grijs/bruin. Dit was vooral rondom Kathmandu. Hoe verder we de bergen in gingen hoe minder dit werd.

Toen we in Pokhara aankwamen werden we opgehaald door René, onze begeleider hier. Vanaf het busstation reden Bas en ik samen in een taxi naar het hotel. Onze tassen lagen natuurlijk gewoon los op het dak. De man reed goed door, het verbaast me dat ze er nog lagen toen we aankwamen. We hebben hier een heel mooi hotel. We blijven de komende 4 dagen hier om te acclimatiseren. Vrijdag gaan we naar Gorkha waar onze stage gaat plaatsvinden. Hier in Pokhara gaan we taalcursussen volgen en kunnen we wennen aan de Nepalese mentaliteit. Ik heb nu al door dat de Nepalese mentaliteit rustig aandoen is en niet te hard werken.
De Nepalese mensen zijn wel heel aardig. Ze zijn geïnteresseerd in ons, gaan graag een praatje aan en willen ons graag helpen.

Ellen de Lange-Ros

Ontzettend leuk om je verhaal te lezen over wat je allemaal meemaakt. Wat een enorme reis, met veel indrukken. Ik kan me voorstellen dat je er soms heel moe van bent, maar dat het ook ontzettend mooi is.

Veel succes met je stage!

Anne-Marie

Lekker om nu te wennen. Even op adem komen voor het echte werk begint!

Jan

Wat een ontzettend leuk eerste verhaal. Hiervan wil ik er meer. En wat fijn dat het een rustige en lieve kip was. Top!